Voorbereiding

In het voorjaar van 2004 werd de aftrap gegeven voor een nieuw jaar "Kleve Project". Het was een beetje een "na-olympisch jaar".

Hoe kun je zo'n overweldigend project zoals "Buchenwald"  in 2003 is geweest evenaren? 


We hebben getracht dit te doen met een nieuw project, en zijn daar denken wij ook in geslaagd: Kinderen laten ervaren wat het betekent om "VRIJ" te zijn.

 Activiteiten

Het jaar werd begonnen met diverse spelvormen om de kinderen van de twee basisscholen in contact te brengen  met elkaar en het thema.


 Onderduikershol

Er werd  een bezoek gebracht aan het Onderduikershol in Valthe. De kinderen kregen daar uitleg van dhr. Timmer. Hij wist boeiend te vertellen over de praktische zaken waar de joden tegenaan liepen.

Het onderduikershol is gegraven door dhr. Albertus Zefat. Hij heeft de joden voorzien van eten, drinken en het allerbelangrijkste: een schuilplaats. Elke dag nam hij een andere route. Ging hij steeds de zelfde weg, dan zou men immers aan de geknikte takjes de onderduikers op het spoor kunnen komen.

Gedurende 3 jaren hebben 15 joden ondergedoken gezeten in het hol en hebben zo de oorlog overleefd . Helaas is Dhr Zefat zelf verraden en opgepakt .Nadat hij bleef ontkennen  dat er onderduikers waren, is hij door de Duitsers doodgeschoten.

 Emslandkampen

Een lezing van dhr. Albers over de Emslandkampen was ook een onderdeel van het programma. De Emslandkampen lagen dicht bij de Nederlandse grens .Na de oorlog zijn deze kampen direct opgeruimd. Veel mensen wisten niet van het bestaan af.  De lezing is gegeven voor de leerlingen en hun ouders/verzorgers.

 Bezoek Kamp Westerbork

Afsluiting van het project,was  een bezoek aan Kamp Westerbork. Een bezoek dat veel indruk heeft gemaakt bij de kinderen. Door dit bezoek hebben de leerlingen iets kunnen voelen van de willekeur die er was ten opzichte van een bepaalde bevolkingsgroep, de angst, het feit dat alle waardigheid de gevangenen ontnomen was en waar dit uiteindelijk toe heeft kunnen leiden