Dag van respect
12 november 2015
Respect is een belangrijke leidraad binnen het Kleve project.
Welk onderwerp we ook hanteren, respect komt daar altijd weer in
terug.
De dag van respect is de start van het Kleve project met de
groepen 8 van het schooljaar 2015/2016 van PCB De Bentetop en
OBS 't Koppel.
Samen met de leerkrachten en het Kleve comite, komen de
leerlingen voor de eerste aanzet van het nieuwe project bij
elkaar bij de Vredesduif.
Het beeld dat midden in het dorp staat.
Het beeld is gemaakt tijdens het project in 2005 en is naderhand
in brons gegoten.
Het was destijds zestig jaar geleden, dat de tweede wereldoorlog
eindigde,waarin miljoenen mensen omkwamen. Er is toen veel
verwoest, kapot gemaakt: Huizen, dorpen maar ook mensen! Door
angst, verdriet, boosheid en verlies.
Na het welkomstwoord van Dhr. Kleve volgen er meerdere gedichten
en verhalen.
IJsbrekerdag
19 januari 2016
Na de start van
het Kleve project op 'De Dag van Respect' van 12 november
2015, was het dinsdag 19 januari j.l. de tweede keer dat de
groepen 8 van de Bentetop en 't Koppel elkaar ontmoetten.
'De IJsbrekerdag' is niet alleen bedoeld om
'het ijs
te breken' tussen de leerlingen - om elkaar wat
beter te leren kennen, maar ook om kennis te maken
met het thema van dit schooljaar: 'Op de vlucht, en
nu?'
We beginnen met het spel 'Petje op / petje af'.
Hierbij werden vragen gesteld over 'vluchtelingen'.
Uit welke landen ze komen, welke landen bereid zijn
ze op te vangen en welke niet, hoeveel geld
mensensmokkelaars per vluchteling verdienen, enz.
Door hun 'petje' op of af te zetten, konden de
leerlingen aangeven of een antwoord goed of fout
was. Uiteindelijk waren er 2 winnaars, van elke
school 1.
Hierna werd de groep in twee groepen gesplitst.
De eerste
groep ging aan de slag met 'het vertrouwen-
spel'. Hierbij werden koppels gemaakt : een leerling
van de Bentetop moet een geblinddoekte leerling van
't Koppel door het geven van aanwijzingen over een
hindernisbaan leidde', hierbij moet de geblinddoekte
helemaal op zijn begeleider vertrouwen kunnen,
anders gaat het bij het nemen van de hindernissen
niet goed. Na enige tijd wisselen de koppels.
De andere groep doet 'het estafette spel'. Hierbij
zijn er 4 thema's : terrorisme, 2e wereldoorlog,
vluchtelingen en hulporganisaties .
De leerlingen krijgen 50 woorden / begrippen en
moeten dan zelf bedenken, met elkaar overleggen bij
welk thema dan dat woord / begrip hoort. Er waren
gemakkelijke bij ( IS, Rode Kruis, enz. ), maar ook
moeilijke ( Boko Haram, Lesbos, enz. ).
Een leuk en
ook leerzaam spel. Als beide groepen klaar zijn,
wordt er gewisseld.
Het is mooi om te zien hoe gemakkelijk het contact
tussen de leerlingen van beide scholen tot stand
komt en hoe actief ze met de verschillende
onderdelen bezig zijn.
Gastles "Hannukakah Childrens Home"
11 februari 2016
Donderdag 11 februari j.l. was er voor de
leerlingen van de groepen 8 een gastles over het
kindertehuis met deze naam in Ghana.
In dit kindertehuis worden kinderen van 0 tot 18
jaar opgevangen. Vaak zijn het wezen of kinderen met
een lichamelijke en / of geestelijke beperking.
Kinderen voor wie er in dat land 'geen plek' / geen
toekomst is, zij worden niet 'geaccepteerd'.
De school wordt gerund door een Nederlandse vrouw.
Samen met haar Ghanese echtgenoot en vrijwilligers
ter plekke zorgen zij ervoor dat deze kinderen
verzorgd worden, naar school gaan en zo mogelijk
een vak leren.
Carla en Sjaak Koote
uit Nieuw Weerdinge, die zelf een bezoek aan het
kindertehuis hebben gebracht vorig jaar, hebben onze
leerlingen veel verteld over het land en de plaats
waar het tehuis staat.
Ze hebben ons veel foto's
ervan laten zien, ook van de armoedige
omstandigheden waarin de kinderen moeten opgroeien.
Een interessante, leerzame middag met veel vragen
van onze leerlingen.
Afgesproken werd om
het geld dat 8 juli bij het Sponsorzwemmen, de
afsluiting van het project van dit jaar, door de
leerlingen bij elkaar gezwommen wordt, te besteden
aan dit tehuis, bijv, voor aanschaf van speelgoed,
schoolspulletjes of rolstoelen.
Een aantal leerlingen
was zo onder de indruk van het verhaal , dat ze op
eigen initiatief bij inwoners van Nieuw
Weerdinge langs zijn gegaan met de vraag voor
spulletjes voor het tehuis en/of geld.
Mooi, hartverwarmend
zo'n actie van onze jeugd. Het zal iedereen
duidelijk zijn: petje af voor de leerlingen en wat
ze voor hun leeftijdsgenootjes doen!
Paasontbijt
24
maart 2016
Deze ochtend hebben
we, samen met een aantal jongeren van de Internationale Taalklas
uit Emmen, een Paasontbijt in de Badde gehad. De Taalklas is
voor kinderen die vanuit andere landen in Nederland zijn komen
wonen en de Nederlandse taal nauwelijks of niet beheersen. Er
zijn deze ochtend 9 jongeren, uit 9 verschillende landen.
Dhr. Kleve heeft het in zijn verhaal
over de recente aanslagen op het vliegveld in
Zaventem en de metrostation in Brussel. Het is
belangrijk om samen te komen, net als wij deze
ochtend bij elkaar zitten met 10 verschillende
nationaliteiten.
Uit welk land je ook komt, wat voor
geloof je ook hebt, we kunnen er samen een mooiere
wereld van maken. Juf Hemmen, van PCB de Bentetop,
krijgt daarna het woord. Ze verwelkomt iedereen. In
haar verhaal staan deze ochtend de kinderen
centraal.
Na het paasontbijt vertellen de
jongens en meisjes van de Taalklas iets over hun
land, bijvoorbeeld over eten, kleding, geld, geloof,
alfabet en de situatie in hun land. Sommige kinderen
zijn op jonge leeftijd gevlucht. Om politieke
redenen, oorlog of omdat het er om andere redenen
niet veilig is.
De landen waar ze vandaan komen
zijn: Rusland, Sri Lanka, Singapore, Syrie, Turkije,
Mongolie, China, Polen en Jemen.
Arpine komt uit Rusland en woont
inmiddels 6 jaar in Nederland. In die 6 jaar heeft
ze op 8 verschillende plekken in Nederland gewoond.
Dit viel haar en haar familie geestelijk erg zwaar
en dit heeft ook gevolgen gehad voor de gezondheid
van haar vader.
Nidvedhana komt uit Sri Lanka. Het leven in Sri
Lanka is voor de vrouwen best zwaar. Je wordt
uitgehuwelijkt. Nidvedhana is Tamil en Hindoes. Zij
houden hun erediensten in tempels.
Alexis woont sinds een jaar in
Nederland en komt uit Singapore, dit land is nog
maar 50 jaar onafhankelijk en ze spreken er 4 talen,
Maleis, Engels, Mandarijn en Tamil.
Marciej komt uit Warsschau, deze
stad ligt in Polen en is 4 x groter dan Amsterdam.
Khulangoo komt uit Mongolie, Rawa
uit Jemen, Mehmet uit Turkije en Hamzeh uit Syrie. Hamzeh is vanwege de oorlog gevlucht uit zijn land
en heeft eerst 2 1/2 jaar in Jordanie gewoond. Sinds
2 jaar woont hij in Nederland.
Ying Hui Su woont 3 1/2 jaar in
Nederland en komt uit China. Ze verteld dat school
hier een stuk relaxter is.
Ze moest in China 's morgens om
06.45 uur op school zijn en eerst een aantal rondjes
lopen om zo fit aan de dag te beginnen. Om 07.15 uur
beginnen de lessen. Van 12.00 tot 13.00 uur hebben
ze pauze en daarna gaan ze tot 19.00 uur weer naar
school.
Na het eten etc. beginnen ze vaak tegen
21.00 uur aan hun huiswerk en als je niet zo goed
kunt leren ben je daar wel een paar uurtjes zoet
mee. Veel slaap krijgen ze dan ook niet.
Inderdaad, dan is school hier in
Nederland een stuk aangenamer.
Bij de verhalen van alle kinderen
merk je dat er veel verschillen zijn met Nederland
en de landen waar ze vandaan komen.
Zowel landschap,
klimaat en cultuur lijken totaal niet op elkaar.
Natuurlijk is dit best wennen, maar niet alle
veranderingen zijn nadelig.
Vooral niet de vrijheid
die we hier in Nederland hebben.
Lees
hier het volledige
verslag.
Herdenking 4 mei
4 mei
2016
Bezoek aan het "Memorymuseum" in Nijverdal
27 mei 2016
Sponsorzwemmen voor
Hannukakah Childrens Home
24 juni
2016 |