Inleiding

Het jaar 2005 was het jaar dat in het teken stond van  "60  jaar bevrijding, 60 jaar vrij" 
 

 IJsbrekerdag

Op 15 maart werd de aftrap gegeven met een IJsbrekerdag. Deze dag heeft tot doel om de leerlingen van de beide basisscholen met elkaar in contact te brengen.

Tevens is het de inleiding tot het project. Op 24 maart is er gezamenlijk een paasontbijt gehouden.


                              Bron: Dagblad van het Noorden

 Rabbijn Soetendorp

Een lezing van rabbijn A. Soetendorp op 31 maart met als onderwerp 'Pesten" en wat daar uit voort kan komen was een indrukwekkend onderdeel.
 
Op dezelfde dag heeft de heer Soetendorp ook nog een bezoek gebracht aan de Regionale Scholen Gemeenschap in het naburige Ter Apel.

Daarnaast is op verschillende manieren uiting gegeven aan "60 jaar bevrijding, 60 jaar vrij". In 10 groepen is er op verschillende terreinen gewerkt. De groepen hebben gewerkt aan:

     - een vrijheidsrap
     - kunstuiting vrede/vrijheid
     - poëziespiegels
     - interview van mensen uit het verzet
     - interview van mensen die de oorlog als tiener hebben meegemaakt
     - kijkdozen
     - spiegels: "ooit een normaal mens gezien?"
     - interview met ex-asielzoekers
     - theoretische verdieping aan de hand van materiaal beschikbaar gesteld door de historische vereniging
     - interview met oud leerlingen die Buchenwald hebben bezocht.

De activiteiten zijn opgenomen door een cameraploeg bestaande uit drie leerlingen en een deskundige.

Het geheel is gepresenteerd in een tentoonstelling, welke dorpsbreed werd aangeboden.
 

Het originele kunstwerk gemaakt door een groep leerlingen onder leiding van kunstenaar Van Dansik.
Het beeld is naderhand in brons gegoten en op  woensdag 28 november 2007 in Nieuw Weerdinge door wethouder Jumelet van de gemeente Emmen onthuld.

 
 VRIJHEID

Als je “vrij” bent, mag je DENKEN, GELOVEN, DOEN en ZEGGEN wat je zelf wilt. Niemand kan je dwingen iets te denken, geloven, enzovoort, waar je het zelf niet mee eens bent.

Iemand is het misschien wel niet met je eens, maar als je elkaar hebt uitgelegd, waarom je iets denkt, gelooft, enzovoort, moet die ander dat respecteren – iedereen is hier uiteindelijk “vrij” in.

Maar kun je alles doen? Kun je alles zeggen?

Als je je “vrij” voelt, hoef je niet bang te zijn, dat je om een bepaalde mening gekwetst, gevangen gezet, gemarteld wordt.

Als je anderen met woorden of daden kwetst, dan kom je aan hun VRIJHEID, dan voelen zij zich niet meer vrij.

Je zult dus altijd in je doen en laten rekening met die ander moeten houden.

We zijn beide “vrij” om dingen te zeggen en te doen, maar we horen ons ook beide “vrij” te kunnen voelen, niet bang te hoeven zijn dat die ander ons wat aandoet.

Je kunt dus niet alles zeggen of doen!