Inleiding
Het jaar 2005 was het jaar dat in het teken stond van "60 jaar bevrijding, 60 jaar vrij"
IJsbrekerdag
Op 15 maart werd
de aftrap gegeven met een IJsbrekerdag. Deze dag heeft tot
doel om de leerlingen van de beide basisscholen met elkaar in
contact te brengen.
Tevens is het de inleiding tot het project.
Op 24 maart is er
gezamenlijk een paasontbijt gehouden.
|
Bron: Dagblad van het Noorden |
Rabbijn Soetendorp
Een lezing van
rabbijn A. Soetendorp op 31 maart met als onderwerp 'Pesten" en
wat daar uit voort kan komen was een indrukwekkend onderdeel.
Op dezelfde dag heeft de heer Soetendorp ook nog een bezoek
gebracht aan de Regionale Scholen Gemeenschap in het naburige
Ter Apel.
Daarnaast is op
verschillende manieren uiting gegeven
aan "60 jaar bevrijding, 60 jaar vrij". In 10 groepen
is er op verschillende terreinen gewerkt.
De groepen hebben gewerkt aan:
- een vrijheidsrap
- kunstuiting vrede/vrijheid
- interview van mensen uit het
verzet
- interview van mensen die de
oorlog als tiener hebben meegemaakt
- kijkdozen
- spiegels: "ooit een normaal
mens gezien?"
- interview met ex-asielzoekers
- theoretische verdieping
aan de hand van materiaal beschikbaar gesteld door de historische
vereniging
- interview met
oud leerlingen die Buchenwald hebben bezocht.
De activiteiten zijn opgenomen door een cameraploeg
bestaande uit drie leerlingen en een deskundige.
Het geheel is
gepresenteerd in een tentoonstelling,
welke dorpsbreed werd aangeboden.
|
VRIJHEID
Als je 'vrij' bent, mag je DENKEN, GELOVEN, DOEN en
ZEGGEN wat je zelf wilt.
Niemand kan je dwingen iets te denken, geloven,
enzovoort, waar je het zelf niet mee eens bent.
Iemand is het misschien wel niet met je eens, maar
als je elkaar hebt uitgelegd, waarom je iets denkt,
gelooft, enzovoort, moet die ander dat respecteren, iedereen is hier uiteindelijk
'vrij' in.
Maar kun je alles doen? Kun je alles zeggen?
Als je je 'vrij' voelt, hoef je niet bang te zijn,
dat je om een bepaalde mening gekwetst, gevangen
gezet, gemarteld wordt.
Als
je anderen met woorden of daden kwetst, dan kom je
aan hun VRIJHEID, dan voelen zij zich niet meer
vrij.
Je zult dus altijd in je doen en laten rekening met
die ander moeten houden.
We zijn beide 'vrij' om dingen te zeggen en te doen,
maar we horen ons ook beide 'vrij' te kunnen voelen,
niet bang te hoeven zijn dat die ander ons wat
aandoet.
Je
kunt dus niet alles zeggen of doen! |