|
Dag van respect
14 november 2013
Respect is een belangrijke leidraad binnen het Kleve project.
Welk onderwerp we ook hanteren, respect komt daar altijd weer in
terug.
De dag van respect is de start van het Kleve project met de
groepen 8 van het schooljaar 2013/2014 van PCB De Bentetop en
OBS 't Koppel.
Samen met hun leerkrachten en het Kleve project, komen de
leerlingen voor het eerst bij elkaar bij de Vredesduif, het
beeld dat midden in ons dorp staat. Om ons eraan te herinneren
dat we al zoveel jaar in vrijheid mogen leven is in 2005 dit
beeld gemaakt.
Het was destijds zestig jaar geleden, dat de tweede wereldoorlog
eindigde,waarin miljoenen mensen omkwamen. Er is toen veel
verwoest, kapot gemaakt: Huizen, dorpen maar ook mensen!Door
angst, verdriet, boosheid en verlies.
Daar staan we deze regenachtige morgen met elkaar even extra bij
stil. Beginnend met een welkomstwoord van Dhr. Kleve.
Juf Hemmen leest vervolgens een gedicht voor. Over het
respecteren van de mens, wie hij ook is, wat hij ook doet, hoe
hij ook denkt. Amber Boekholt, leerlinge van 't Koppel heeft zelf
een gedicht geschreven over respect. Ze leest deze namens haar
groep 8 voor. Blijf jezelf, wat een ander ook zegt of doet.
Mensen die anderen kwetsen doen dit vaak omdat ze jaloers of
onzeker zijn.
Tot slot vertellen Justin, Daniela en Kimberly van De Bentetop
een verhaal over Joost.
Het moraal van dit verhaal is: Je kunt nog zo vaak zeggen dat
het je spijt, wanneer je erg lelijke dingen hebt gezegd tegen
mensen. Maar dat je diegene dan al veel verdriet hebt gedaan kun
je nooit meer ongedaan maken.
IJsbrekerdag
18 februari 2014
Zoals de titel al zegt is deze middag bedoeld om het 'IJs te
breken' tussen de leerlingen van de beide scholen en om kennis
te maken met het thema van dit jaar: Na pesten komt spijt
De leerlingen gaan samenwerken door middel van verschillende
spelopdrachten, die betrekking hebben op o.a. pesten, respect en
het ontbreken hiervan.
Bij binnenkomst in de Mondenhal, krijgen de leerlingen prachtige
nieuwe shirts aan met op de achterkant het logo van het Kleve
project: de vredesduif en het gebroken hart.
Deze worden bij iedere ontmoeting gedragen door de leerlingen.
Ginie van het Kleve project vertelt wat we deze middag gaan doen.
En wat er verder nog op het programma staat voor de groepen 8.
Ze vraagt ook aan de leerlingen of zij weten wat het thema is
van dit project. Gelukkig weten bijna alle leerlingen het
antwoord.
Het spel waar we mee beginnen is petje op, petje af. Er wordt
een vraag gesteld en daarbij hebben de kinderen keuze uit twee
antwoorden. Doormiddel van petje op of petje af, kiezen de
kinderen een antwoord. Enkele vragen die voorbijkomen: Hoeveel
kinderen worden op de basisschool gepest? (1 op de 6). Als je
over iemand roddelt heb je dan respect voor hem/haar? (Nee). Dit
jaar gaan we ook naar het Memory Museum in Nijverdal, in welke
provincie ligt Nijverdal? (Overijssel).
De jongens blijken het sterkst te zijn in het kiezen van goede
antwoorden en de winnaar is Niklas Aeilkema.
Verdeeld over twee groepen doen de kinderen daarna een
estafettespel en een vertrouwenspel. Hierbij worden twee
kinderen aan elkaar gekoppeld, een van De Bentetop en en van t
Koppel. Samen gaan ze een parcours afleggen, geblinddoekt en
begeleid door de ander.
Alle kinderen krijgen nog een armbandje. De opdruk ''You are Good', staat symbool voor respect. Jij bent goed zoals je bent,
laten we de verschillen tussen mensen omarmen. De
armband is een initiatief van de You are Good company en
ondersteunt goede doelen als de Kindertelefoon en Sensoor om
pesten bespreekbaar te maken en te voorkomen.
Gastles en film "SPIJT"
10 april 2014
De groepen 8 van de beide scholen komen deze middag samen bij
OBS 't Koppel
Na een gezamenlijk uitleg van de invulling van deze middag
starten ze in twee groepen. De kinderen van de Bentetop beginnen
met een gesprekje van de juf. Het gaat over hoe je zou moeten
reageren, wanneer mensen pesten. Er wordt aan de leerlingen
gevraagd wie er wel eens gepest heeft en waarom. Een van de
antwoorden daarop is dat er gepest wordt om bij de groep te
horen. Ook zijn er kinderen die weleens gepest zijn en zij
omschrijven hoe dat voelt: 'Naar in je lichaam' zegt een meisje
en 'machteloos' vertelt een jongen. Overal in de klas hangen
stellingen over hoe je zou kunnen reageren.
Goede en minder goede reacties.
Om de beurt worden er door een leerling vier
stellingen opgenoemd en gevraagd waarvan hij/zij denkt dat de
reactie goed is en welke eigenlijk niet.
De meeste kinderen weten wel wat je eigenlijk moet doen, maar
ze geven ook aan dat ze ook nog weleens verkeerd reageren. Het
valt natuurlijk ook niet mee om er niet op in te gaan, niet
terug te schelden maar gewoon weg te lopen.
De kinderen wordt duidelijk gemaakt dat het belangrijk is dat je
nadenkt voordat je iets zegt. En mocht er iemand vervelend tegen
je doen, dat het ook heel belangrijk is hoe je daarop reageert.
Na een kleine pauze ruilen de twee groepen en gaan we luisteren
naar een ingrijpend verhaal van de 21 jarige Lianne. Die vanaf
de lagere school gepest is. Ze wil graag vertellen over wat haar
overkomen is, om de kinderen duidelijk te maken wat voor
gevolgen het kan hebben als je iemand pest.
Maar ook dat als er iemand gepest wordt je vooral niet mee moet
gaan doen.
Ze zegt: 'Als je niet mee doet met de groep, ook al durf je er
niets van te zeggen, help je degene eigenlijk al een beetje.'
Door het pesten werd Lianne's vrijheid stukje bij beetje van
haar afgenomen en durfde ze uiteindelijk nauwelijks de straat
op. Uit angst heeft ze het zelfs niet direct aan haar ouders
verteld. Ze maakt te kinderen duidelijk dat ze dat juist wel
moeten doen.
De kinderen waren onder de indruk van haar verhaal en mochten na
afloop vragen stellen.
's Avonds hebben we in de Badde de film Spijt gekeken. Deze film
gaat over pesten en de gevolgen daarvan. Een ingrijpend verhaal,
waarin duidelijk gemaakt wordt hoe belangrijk het is om te
luisteren en om je heen te kijken ... En niet je ogen te sluiten!
Paasonbijt
17 april 2014
Een traditie binnen het Kleve project is het paasontbijt in de
Badde, waar ook jongeren van de Internationale Taalklas uit
Emmen aanschuiven.
De taalklas is voor kinderen die vanuit andere landen in
deomgeving van Emmen zijn komen wonen en de Nederlandse taal
(nog) niet machtig zijn. De jongens en meisjes die bij het
paasontbijt aanwezig zijn kunnen inmiddels goed Nederlands.
RTV Drenthe is ook aanwezig. Omdat ze het zo bijzonder vinden
dat de leerlingen uit Nieuw-Weerdinge aan zo'n mooi project
meedoen, wordt er een stukje over geschreven en een interview
gehouden. Dhr. Kleve verwelkomt iedereen en vertelt iets over
het ontstaan van Pasen. Hij vertelt wat Pasen voor hem betekent
en heeft ook een 'Paas' wens, dat er verandering en verbetering
zal komen, een 'nieuw' leven, zonder pesten. We gaan luisteren
naar verhalen van kinderen van de Internationale Taalklas. Voor
hen is hier in Nederland hopelijk een nieuw leven, met respect
en meer begrip voor elkaar, zonder vooroordelen.
De kinderen van de taalklas zitten verdeeld in groepjes met de
leerlingen van de beide basisscholen. Na het welkomstwoord gaan
we ontbijten. Natuurlijk met een ei.
Deze morgen is mevr. Groenhof aanwezig om iets te vertellen
over Stichting Leergeld. Naar deze stichting gaat het geld wat
de kinderen gaan ophalen tijdens het sponsorzwemmen. Het doel
van Stichting Leergeld is om alle kinderen in de gemeente Emmen
de mogelijkheid te bieden om te sporten of op schoolreis te
gaan. Als gezinnen, vanwege hun financiele situatie, hier zelf
niet voor kunnen zorgen, kunnen zij een oplossing bieden. Dit
geldt ook voor een computer die nodig is voor studie of fiets
als vervoermiddel naar en van school.
Een belangrijk onderdeel van deze morgen is dat de jongens en
meiden van de Taalklas iets vertellen over hun land,
bijvoorbeeld over eten, kleding, geld, geloof, alfabet en de
situatie in hun land. Bij de jongeren uit Jemen gaan we onze
naam schrijven in het Arabisch.
De landen waar ze vandaan komen zijn: Irak, Bangladesh, Jemen,
Sri Lanka, Mongolie, Armenie, Macedonie en Rusland. De
meeste kinderen zijn al op jonge leeftijd gevlucht. Dit kan zijn
om politieke redenen, oorlog of omdat het er om andere redenen
niet veilig is.
In de gesprekken komt naar voren dat er in Nederland veel meer
vrijheid is, dan wat ze in hun eigen land gewend zijn. Het is er
strenger, op school en thuis. Voor hen staat Nederland
voor Vrijheid!
Bezoek aan het Memorymuseum in
Nijverdal en Canadese begraafplaats Holterberg
Vandaag gaan we met de bus richting Nijverdal, naar het Memory
Museum.De kinderen zijn in kleine groepjes verdeeld en krijgen
elk hun eigen thema dat ze gaan behandelen deze morgen. Elk
thema gaat over een deel van de Tweede Wereld Oorlog, vanaf de
periode ervoor t/m de periode na de oorlog'.
Ieder groepje krijgt een oude koffer, waarin allerlei voorwerpen
zitten die te maken hebben met het deel van de Tweede Wereld
Oorlog , waar zij aan het eind van de morgen zelf over mogen
vertellen.
Eerst worden alle spulletjes uit de koffer gehaald en bekeken.
Er is een vragenlijst die ze in moeten vullen. Er wordt o.a.
gevraagd: waar is het van gemaakt, hoe ziet het eruit, wat is de
betekenis??? Er zit kleding in uit de oorlog, haar, foto's, een
paspoort, een bord met verboden voor joden, een kruis etc. In
elk groepje wordt door een leerling een verhaaltje verteld, naar
aanleiding daarvan zoeken ze twee voorwerpen uit de koffer, die
daarbij horen.
Stefaniya,
Jarno en Julian hebben een koffer met het thema 'De
Jodenvervolging'. Ze hebben o.a. een verhaal over Joodse
wijken en daarbij horen de Jodenster en de textielkaart. Nadat
ze alle verhaaltjes en voorwerpen uit de koffer behandeld
hebben, gaan ze samen met hun begeleider het museum in. Daarbij
krijgen ze een rondleiding in het gedeelte over hun thema. Als
de begeleider zijn verhaal verteld heeft, gaan de kinderen zelf
een verhaal schrijven in hun eigen woorden. Het is de bedoeling
dat ze uiteindelijk met alle kinderen het museum in gaan en
elkaar rondleiden en uitleg geven bij het thema dat zij
behandeld hebben. Hieronder een klein gedeelte over wat de
kinderen hebben verteld
Thema: 'De oorlog in Nederland begint.' Door: Amber,
Daphne en Patrick.
Ze vertellen iets over Adolf Hilter en dat hij gebruikt maakte
van de armoede en werkloosheid die er heerste om mensen te
manipuleren. Hij vertelde zo vaak dat Joden de oorzaak hiervan
waren dat mensen erin gingen geloven.
Thema: 'De Jodenvervolging.' Door: Jarno, Julian en
Stefaniya. Vertellen over de Jodenster etc., over Anne Frank en
de andere mensen die in het Achterhuis woonden en hen hielpen.
Thema: 'De Jodenvernietiging.' Door: Berry, Mathyn,
Justin en Henri. Er wordt verteld over het concentratiekamp en
dat er boven de poort van Auschwitz staat: Arbeit macht frei. Ze
laten kleding zien die joden droegen in de kampen en hoe ze
sliepen. Ze vertellen hierover dat je beter bovenin kon slapen,
anders kon het zijn dat je niet schoon bleef en over de
'douchekamer'.
Thema: 'Gewapend verzet.' Door: Omar, Tessa en Jessica.
Verzetsgroepen gaan distributiekantoren overvallen om aan
voedselbonnen te komen. Knokploegen gaan gemeentehuizen
overvallen voor persoonsbewijzen, die nodig zijn voor
onderduikers en verzetsmensen.
Thema: 'De bezetting en onderduiken.' Door: Kimberly W.,
Sanne en Yvon. De meisjes vertellen over onderduikers, waar je
zoal op moest letten om niet door de mand te vallen. En dat er
in huizen een verborgen ruimte was, waar de onderduikers zich
verstopten.
Thema: 'NSB.' Door: Yvonne, Thijs, Kira en Christiaan.
Ze vertellen iets over de NSB en de Nationale Jeugdstorm en hun
uniform. Leden van de Jeugdstorm moesten tussen de 10 en 17 jaar
zijn en droegen een lichtblauwe bloes met das, muts, korte
zwarte broek. Hun logo was een zeemeeuw.
Thema: 'Arnhem, de bevrijders komen.' Door: Mike, Kevin,
Jarno en Tonnie.
Er landen parachutisten en zweefvliegtuigen en zo proberen ze
via Nederland Duitsland binnen te vallen. Een vouwfiets van zeer
kleine omvang werd gebruikt tijdens de parachutesprongen uit
vliegtuigen.
Thema: 'De Hongerwinter.' Door: Samuel, Lennard, Niklas
en Davey.
Aan het eind van de oorlog was het 's winters heel koud. Het was
-20 graden en sneeuw. Er was geen vervoer mogelijk, mensen
hadden honger en hadden het koud omdat er geen hout was om zich
te verwarmen. Engelsen gooiden koektrommels met koek in
afgelegen weilanden.
Thema: 'Bevrijding.' Door: Iris, Daniela, Kimberly H. en
Veronique.
Canadezen deelden eten uit aan de kinderen die langs de weg
stonden. Er hingen allemaal Nederlandse vlaggen en vlaggetjes.
Mensen hadden nog weinig kleding, er was wel een bevrijdingsrok.
Je zag een V teken, het teken van Vrede.
Thema: 'Eind van de oorlog.' Door: Ramon, Niek, Janita
en Gisa.
Ramon en Niek vertellen over het verloop van de oorlog, Anne
Frank, Westerbork en Auschwitz. Dat Hilter Joden, gehandicapten
en homo's niet accepteerde. Janita en Gisa vertellen het verhaal
over de soldaat Roy Reed Moore. Een jongen van 23 jaar.
Hij was drie weken in Nederland en gaf zijn leven voor onze
vrijheid. Na deze prachtige rondleiding gaan de kinderen
een schilderij maken van hun huis van de vrede. Samen vormen
deze het dorp van de vrede. Allemaal kleurrijke en vrolijke
huizen.
Halverwege de middag gaan we met elkaar richting de Canadese
Begraafplaats in Holten. Hier worden slachtoffers van de Tweede
Wereldoorlog herdacht. Er liggen 1394 militairen die tijdens de
bevrijding van Oost-Nederland gesneuveld zijn. |
|