IJsbrekerdag
Op dinsdag 12 februari is het project officieel van
start gegaan met de traditionele ijsbrekerdag.
In de Mondenhal hebben de leerlingen van de
groepen 8 van OBS 't Koppel en PCB De Bentetop met
elkaar kennis gemaakt.
Er werd begonnen met het van TV bekende spel "Petje
op, petje af". Er werden 15 vragen gesteld over
het thema "Onbekend maakt onbemind". Winnaar van het
spel werd een groep leerlingen die allen met veel
goede antwoorden tot de finalevraag waren
doorgedrongen.
Daarna ging de groep van 38 leerlingen uiteen in
twee groepen om het "Vertrouwenspel" en het "Estafettespel"
te spelen. Tijdens het samenwerkingspel hebben de
leerlingen kennis gemaakt met de verschillende gewoontes
en gebruiken van diverse geloofsovertuigingen.
Voor
de meeste leerlingen een uiterst leerzaam
moment. Overleg en samenwerking waren de toverwoorden.
De leerlingen waren allemaal keurig in de kleding
gezet door Emiel Bakker
Auto's uit Nieuw-Weerdinge.
Bezoek aan de Synagoge en de Moskee in Emmen
Het project heeft op 13 maart een vervolg gekregen met een
bezoek aan een synagoge en een moskee. Voor de
meeste leerlingen was dit eerste keer dat ze deze
bezochten. In de moskee kregen de leerlingen uitleg
over het moslim zijn van dhr. Calik, voorzitter van
de moskee en Kenani, een meisje uit Ethiopie. Kenani
vertelde wat voor haar het moslim zijn betekende en
ging ook in op de verschillen met anderen geloven.
Ze werd in haar verhaal aangevuld door dhr. Calik
Uiteraard mochten de leerlingen ook de gebedsruimte
in, hier wordt op vijf verschillende momenten van de
dag gebeden. De gebeden worden altijd met het
gezicht naar het Oosten gedaan. De leerlingen kregen volop
de ruimte om alles te bekijken en vragen te stellen.
In de synagoge gaf dhr. De Graaf uitleg over de
synagoge en het Joodse geloof.
Zo vertelde hij over de jaartelling die niet gelijk
is aan die in het
westen. Het Joodse geloof kent alleen het Oude
testament en niet het Nieuwe testament. Dit
verklaart ook het verschil in de jaartelling. Daarnaast werden gebruiken
uit het Joodse geloof uitgelegd, konden we de Thora
rol, enkele oude
voorwerpen zoals een gebedenboek bekijken. Veel van
deze voorwerpen zijn geschonken door nabestaanden die vonden dat ze in de synagoge thuishoorden. De
synagoge doet sinds de oorlog als zodanig geen dienst meer,
veel joodse families uit Emmen en omgeving hebben de
oorlog niet overleeft zodat er niet genoeg joodse
mannen zijn om een dienst te houden.
Paasontbijt
Op donderdag 28 maart is het project voortgezet
met het traditionele paasontbijt in het
multifunctioneel centrum De Badde.Bij dit ontbijt is ook de Internationale Taalklas uit Emmen (Esdalcollege)
aanwezig. Janet Hemmen van groep 8 van de Bentetop
heeft dit jaar de opening van het paasontbijt
verricht door het voordragen van onderstaande tekst
genaamd "Paaslicht"
Een christen, een moslim, een hindoe, een boeddhist,
een jood en een niet-gelovige zitten in een tafel .
Dit klinkt als het begin van een grap, maar dat is
het absoluut niet! Wij zitten hier allemaal bij
elkaar omdat wij met elkaar bekend willen raken,
want zoals het thema van dit jaar zegt: onbekend
maakt onbemind.
Wat weten we
eigenlijk van elkaar, wie zijn we en waar geloven we
wel of niet in. Het is niet de bedoeling dat we
elkaar gaan overtuigen van ons geloof of niet
geloven. Het is volgens mij de bedoeling dat we
leren om respect voor elkaar te hebben.
Denk je dat het kan. Dat het echt kan?
Stel je voor. We leren alle kinderen vanaf hun
geboorte, vanaf het moment dat ze hun eerste adem op
de aarde uitblazen, dat iedereen verschillend is.
En daardoor gelijk. We doen niet meer moeilijk. We
stoppen met oordelen. We laten de ander zijn wie hij
is, en we genieten van wie we zelf zijn.
Laten we het respecteren noemen.
Zou het kunnen? Dat we respecteren?. Onszelf en de
ander. Geen onderscheid meer in oordeel en
wat-wel-hoort. Maar gewoon. Zijn zoals het is. En
groeien door elkaars unieke eigenschappen.
Stel je voor. Vanaf vandaag vertellen we aan ieder
mens die we tegen komen dat elk verschil dat we
waarnemen oké is. Of het nu gaat over geloof of over
uiterlijk....We gaan niet meer in discussie. En
proberen een ander niet meer te overtuigen van iets
waarvan wij vinden dat het waarheid is.
We kijken enkel nog naar elkaars toegevoegde waarde.
En respecteren.
Zou het kunnen? Zou het echt kunnen? Zullen we dit
eens testen de rest van 2013?
Zalig Pasen.
Na het ontbijt
hebben we met elkaar vol respect geluisterd naar de
presentatie van de leerlingen van de taalklas, ze
vertelden over hun geboorteland en met name over de
verschillen met Nederland.
Het project
wordt voorgezet op vrijdag 12 april met een bezoek
aan de PKN kerk "Het Anker "en de baptistengemeente
"De Open Poort " ,beide in Nieuw-Weerdinge
Kleve-project bezoekt kerken in Nieuw-Weerdinge en
Ter Apel
In Emmen
bezochten ze op 13 maart de synagoge en de moskee.
Dichterbij huis konden ze een kijkje nemen in de
Nieuw-Weerdinger kerken op vrijdagmiddag 12 april.
In twee groepen van ieder zo'n twintig kinderen
bezochten ze de protestantse kerk Het Anker en de
baptistenkerk De Open Poort. Daar kregen ze in
kleinere groepjes een rondleiding van de dominees en
gemeenteleden. Dominee Van Elten vertelde over de
kerk en het geloof in de protestantse kerk en
dominee Pflaum legde uit wat het geloof voor de
baptisten betekent. De kinderen konden daarin
overeenkomsten herkennen maar ook verschillen. Bij
hun rondgang door de kerken konden ze ook
verschillen zien. Zoals bijvoorbeeld het verschil
bij het dopen: waar de protestantse kerk een klein
doopvont heeft, is er in de baptistenkerk een groot
bad. Met hun vragenlijst gingen ze door de kerken en
de verschillende ruimten. Daarbij ook actief
deelnemend aan activiteiten die binnen de kerk
plaatsvinden: van knutselen tot klok luiden.
Daarnaast konden de kinderen vragen stellen over het
voor hun 'onbekende'. Om te voorkomen dat onbekend
onbemind maakt. Begrip krijgen voor elkaars
gedachten.
Na het bezoek aan de protestantse kerk en de
baptistenkerk in Nieuw-Weerdinge stond een bezoek
aan de rooms-katholieke kerk op het programma. Op
woensdag 22 mei gingen de groepen 8 samen met hun
juf en meester op de fiets naar Ter Apel. Om kwart
voor negen vertrokken ze bij de Badde, samen met een
aantal begeleiders van het Kleve-comité. Zo rond
half tien mochten de kinderen in de kerkbanken
plaats nemen en kwam pastoor Maurits Damst hun een
en ander vertellen over de rooms-katholieke kerk. De
kinderen kregen te horen en te zien over de
gedachten en gebruiken daar. De pastoor vertelde
over zijn kleding, een gewaad met daarop een
levensboom en het kruis met nieuw leven. Over
allerlei voorwerpen in de kerk wilden de kinderen
graag meer weten en ze maakten volop gebruik van de
mogelijkheid om vragen te stellen aan de pastoor.
Dat de kerk een grote (na)klank bezit was bij het
verhaal en de vragen van en aan de pastoor al
duidelijk geworden.
Na een pauze in het parochiehuis, liet dhr. Ton
Kuper de kinderen meer over de klank in de kerk
ervaren en vertelde hij over het kerkgebouw: de St.
Willibrorduskerk werd in 1880 gebouwd en dit kostte
in die tijd veel geld en moeite. Geld om ook nog een
toren erop te bouwen was er toen niet meer over en
dat deel van het oorspronkelijke plan kon niet meer
worden uitgevoerd.
Na de uitleg konden de kinderen zelf de kerk
verkennen. Ze moesten aan de hand van een
vragenlijst op een achttal plaatsen in de kerk
vragen beantwoorden en leerden zo meer over de
geschiedenis van de kerk en het rooms-katholieke
geloof. Blijkbaar onder de indruk kwam een van de
kinderen aan het eind met het voorstel een actie te
houden om alsnog de toren af te kunnen bouwen.
Kleve-project
bezoekt Memory International War Museum en
Humanistisch Verbond komt op bezoek
Vrijdag 31 mei
heeft het Kleve-project een bezoek gebracht aan het
'Memory International War Museum' in Nijverdal. De
groepen 8 van 't Koppel en van de Bentetop zijn 's
morgens om half elf met de bus vertrokken richting Nijverdal. Een tussenstop werd er gemaakt op de
Holterberg bij de Canadese begraafplaats waar 1394
militairen hun laatste rustplaats vonden. In het
voorjaar van 1945 kwamen deze soldaten om toen ze
vochten voor de bevrijding van Nederland. De
kinderen konden op de graven zien hoe jong al deze
mensen stierven in een vreemd land om te strijden
voor vrijheid.
Vervolgens
ging de reis verder naar het Memory internationaal
oorlogs- en vredes-museum in Nijverdal waar het
verhaal van de Tweede Wereldoorlog te zien is in
foto's, films, verhalen en veel voorwerpen uit de
oorlog. In het museum werden de kinderen in groepjes
verdeeld en begeleid door vrijwilligers van het
museum. Ieder groepje ging in op een bepaald
onderwerp (bijv. bezetting, verzet, bevrijding,
Jodenvervolging) waar ze op school ook al mee bezig
geweest waren. De groepen kregen ieder een koffer
met voorwerpen en een leestekst en daarover moesten
ze vragen beantwoorden. Ze moesten zich inleven in
de situatie van de oorlog en daarover kunnen
vertellen. Bij een rondgang door het museum kwamen
zo alle groepjes en alle kinderen aan beurt om een
stukje van de geschiedenis van de Tweede
Wereldoorlog te vertellen. Bij de collectie van het
museum vertelden de kinderen elkaar over dat
onderwerp van de oorlog.
Na een
korte pauze begonnen de leerlingen aan een
verwerkingsopdracht: het tekenen en kleuren van een
vlinder met daarop de namen van Joodse kinderen
waarover hun verteld was. Een vlinder voor het thema
'hoop'. Respect hebben voor 'andere' mensen is
belangrijk om de vrede te bewaren. Een medewerker
van het museum besloot met de woorden: 'respect is
enorm belangrijk', want 'jullie zijn van na de
oorlog en laat dat zo blijven'.
Respect
voor 'andere' mensen bijvoorbeeld met een ander
geloof- of levensovertuiging, dat was het thema van
het Kleve-project van dit jaar. Daarover kregen de
kinderen al te horen en te zien in moskee, synagoge,
protestantse kerk, baptistenkerk en in de
rooms-katholieke kerk. Op maandag 10 juni was er in
de Badde nog een bijeenkomst waarbij het
Humanistisch Verbond een en ander vertelde over het
humanisme. Er werden een aantal vragen gesteld die
door de kinderen heel verschillend werden
beantwoord. Voor ieder is een antwoord op een vraag
anders en een spel maakte dat duidelijk. M.a.w.
ieder mens is anders: ieder mens is uniek. En samen
met die verschillende mensen maken we de wereld.
Daarom mochten alle kinderen aan het eind hun
geverfde hand op de wereld zetten.
KLEVE-PROJECT
ZWEMT GAMBIA VOORUIT
Op vrijdagmiddag
28 juni is het Kleve-project van het afgelopen
schooljaar afgesloten met het sponsorzwemmen. De
kinderen van de groepen 8 van 't Koppel en de Bentetop hebben dit jaar in zwembad de Wieke
gezwommen voor de stichting Gambia Vooruit.
De
kinderen hadden in hun omgeving sponsors gezocht
voor de baantjes die ze zouden kunnen zwemmen in een
kwartier. Vaste bedragen en bedragen per baantje. Om
13.00 uur werd het startsein voor het baantjes
zwemmen gegeven door wethouder Jumelet. De eerste
groep van 8 kinderen konden van start en in de
daarna volgende vier groepen kwam ieder aan beurt.
Aangemoedigd door veel ouders, familieleden en
bekenden hebben de kinderen erg hun best gedaan om
zoveel mogelijk banen te zwemmen. Sommigen zwommen
in plaats van de voorspelde 8-10 banen maar liefst
18 en brachten daarmee het dubbele geld binnen voor
de stichting Gambia Vooruit. In Gambia willen ze
zorgen dat er in het binnenland een auto voor
ziekenvervoer beschikbaar komt zodat de zieke mensen
niet meer per kar of wagen gebracht hoeven worden en
sneller en comfortabeler bij het ziekenhuis kunnen
komen.
Dat de
groep 8-ers erg hun best hebben gedaan met sponsors
zoeken en baantjes zwemmen bleek aan het eind van de
middag. Vlak voor drie uur kon een cheque overhandigd
worden aan de vertegenwoordigers van Gambia Vooruit
van maar liefst 2150 euro: een mooie basis voor om
de auto rijklaar te maken voor ziekenvervoer in
Gambia. |