Dag van respect
10 november 2022
Respect is de belangrijke leidraad binnen het Kleve project.
Welk onderwerp we ook hanteren, respect komt daar altijd weer in
terug.
Donderdag 10
november was het de Dag van Respect, een mooi moment
voor de start van het Kleve Project. Het Kleve
Project heeft tot doel kinderen te laren ervaren hoe
op een respectvolle manier met elkaar om te gaan,
ongeacht geloofsovertuiging, huidskleur, afkomst,
geslacht, ras, politieke overtuiging en seksuele
geaardheid.
Dit is een jaarlijks
terugkerend project voor de leerlingen uit groep 8
van beide basisscholen. Dit jaar doet ook groep 7
van De Bentetop mee, dit heeft te maken met de
combiklas groep 7/8. Niet getreurd, want de kinderen
uit groep 7 van het Koppel zijn volgend jaar gewoon
aan de beurt. Voor het startmoment hebben beide
groepen zich verzameld bij het standbeeld van de
duif. Na een korte introductie door het
jongerenwerk, nam Roelof Kleve het woord en vertelt
het verhaal over de totstandkoming van het
standbeeld. Vervolgens heeft Juf Janet samen de
kinderen laten zien hoe zijn bezig zijn geweest met
het onderwerp respect in de klas. Er werd afgesloten
met het volgende verhaal, wat perfect de essentie
van het project weergeeft.
Er zaten twintig
muisjes in de klas van meester Muis: Alles ging goed
in de klas en het was een fijne klas. lederen ging
respectvol met elkaar om. Ze respecteerden elkaar
omdat ze zich allemaal gelijkwaardig voelden. Ze
waren immers allemaal wit en dus gelijk aan elkaar.
Toen kwam er een nieuw musje in de klas. Hij was
niet wit, maar grijs. Dit grijze muisje deed alle
dingen anders. Het ging nu allemaal mis in de klas
en het was niet meer fijn in de klas. De witte
muisjes vonden het grijze muisje respectloos en
accepteerden niet dat hij alles anders deed. Zij
waren gewoon en respectvol naar elkaar en hij moest
zich maar aanpassen. Dit deed het grijze muisje
niet. De witte muisjes werden boos en verlangden
van meester Muis dat hij de grijze muis uit de klas
zou zetten. Hij was respectloos, wilde zich niet
aanpassen en had geen respect voor de witte muisjes.
"Nee", zei meester Muis, "Ik heb juist het grijze
muisje in jullie klas gehaald om jullie meer over
respect te leren. Respect is het begrijpen en
accepteren van elkaars onderlinge verschillen. Toen
er alleen witte muisjes in de klas zaten was het
gemakkelijk om respectvol naar elkaar te zijn. Toen
ik het grijze muisje in de klas haalde hadden juist
jullie moeite om deze verschillen te accepteren. Als
het grijze muisje nu uit de klas haal, zullen jullie
nooit leren wat werkelijk respect is. Hij is
het belangrijkste muisje in de klas om te leren wat
respect is. Discriminatie wordt gevoed door de
angst om te veranderen, angst voor het onbekende,
angst voor een andere mening. Wees niet bang
voor het verschil in muizen, jullie kunnen gewoon
wit blijven, maar je kunt van hem geen witte
muis maken! De buitenkant kan verschillen, wit,
grijs, bruin, gevlekt, maar we blijven muizen. We
hebben allemaal andere gevoelens, we denken allemaal
anders en zo vormen we allemaal een andere mening.
Dat maakt elk muisje uniek en speciaal. Luister naar
de mening van een ander. Je hoeft je eigen mening
niet bij te stellen of te veranderen, maar het mag
wel. Als jullie leren hem te respecteren, dan zullen
jullie zien dat jullie ook respect van hem terug
zullen krijgen. Respect moet je even om het te
kunnen ontvangen.
IJsbrekerdag
23 januari 2023
Maandag 23 januari was de ijsbrekermiddag van het
Kleve project. Het Kleve project heeft tot doel
kinderen te laren ervaren hoe op een respectvolle
manier met elkaar om te gaan, ongeacht
geloofsovertuiging, huidskleur, afkomst, geslacht,
ras, politieke overtuiging en seksuele geaardheid.
Dit is een jaarlijks terugkerend project voor de
leerlingen uit groep 8 van beide basisscholen. Dit
jaar doet ook groep 7 van De Bentetop mee, dit heeft
te maken met de combiklas groep 7/8.
Alle deelnemende kinderen
hadden zich verzameld in de sporthal. In
verschillende gemixte groepjes hebben de kinderen
meerdere kleine activiteiten gedaan. Alle
activiteiten stonden in het teken van vertrouwen,
samenwerken en communicatie. Het was een erg
geslaagde middag en de kinderen van beide scholen
zijn dichter tot elkaar gekomen.
Bezoek aan Interschool te Ter Apel
13 februari 2023
Maandag 13 februari zijn de
leerlingen die meedoen aan het Kleve Project met
elkaar op bezoek geweest bij de Interschool.
Interschool staat voor onderwijs aan kinderen met
verschillende nationaliteiten en die het Nederlands
leren als tweede taal. Inter staat dan voor
internationaal. Interschool staat ook voor een
school die fungeert als tussenstation voor
vervolgonderwijs in Nederland of elders in de
wereld. Inter staat dan voor tussen. Basisschool
Interschool is gevestigd op het terrein van de
Centrale Opvang voor Asielzoekers in Ter Apel. De
school verzorgt het onderwijs aan de kinderen van
vier jaar tot ongeveer twaalf jaar.
De Kleve-kinderen hebben van de
leerkrachten van de Interschool, alles gehoord over
het reilen en zeilen bij hun op school. Vervolgens
werd de groep in twee groepen verdeeld voor een
rondleiding. Vele vragen zijn gesteld en beantwoord.
Verschillende kinderen vertelden dat ze een heel
ander beeld hadden bij deze school, dan het is
werkelijkheid is. Hun beeld is in positief zin
veranderen.
Paasontbijt
6 april
2023
Op donderdag 6 april
was er in de vroege ochtend al een enorme
bedrijvigheid in De Badde. Op deze ochtend stond er
een paasontbijt. De leerlingen van het Kleve Project
hebben samen ontbeten met een groepje leerlingen van
de taalklas. In de taalklas zitten allemaal jongeren
die de Nederlandse taal nog niet volledig beheersen.
Sommige leerlingen zijn al wat langer in Nederland,
anderen nog maar erg kort. Vanuit het Kleve Project
hebben we deze leerlingen uitgenodigd om te komen
vertellen over hun land van herkomst. Vanuit het
project willen we onze kinderen bewust maken dat
vrijheid niet iets is wat vanzelfsprekend is. Dat
niet alle kinderen opgroeien in een omgeving zoals
wij die kennen. We hopen hiermee om meer begrip te
creeren voor mensen die een andere achtergrond
hebben en het goed is om je open te stellen voor de
verschillen, om zo van elkaar te kunnen leren. En
dus vooral te beseffen dat vrijheid niet altijd
vanzelfsprekend is in de wereld.
Het ontbijt werd
geopend met een woordje van de burgemeester. Alle
aanwezigen zaten gemixed aan de verschillende tafels
die stonden opgesteld. Niet alle leerlingen van de
taalklas konden mee eten, omdat het ramadan was. De
ramadan is een speciale, negende maand van de
islamitische kalender waarin tussen zonsopgang en
zonsondergang door moslims over de hele wereld
gevast wordt. Dit was direct een mooi
gespreksonderwerp aan tafel. Na het ontbijt was het
tijd voor de leerlingen van de taalklas om
presentaties te geven van hun land van herkomst. In
kleine groepjes zijn onze kinderen bij verschillende
presentaties geweest en hadden alle ruimte om vragen
te stellen. Zowel de leerlingen van de taalklas als
onze eigen leerlingen, waren erg enthousiast. De
vele vragen die gesteld werden tonen aan dat er ook
nieuwsgierigheid was naar de ander. Door alle
verhalen van in principe leeftijdgenoten kwam goed
binnen en zorgde ook voor de nodige ontroering.
We hebben de ochtend
afgesloten door de leerlingen van de taalklas te
bedanken.
Stille Tocht
4 mei 2023
Een grote stoet mensen liep op 4 mei vanaf het
beeld van de Vredesduif naar de begraafplaats in
Nieuw Weerdinge.
Bij het graf van
Henryk Cichocki, de Poolse soldaat die in de laatste
oorlogsdagen bij de bevrijding van Nederland
sneuvelde, werd twee minuten stilte in acht genomen.
Hierna werd het Wilhelmus gespeeld. Namens diverse
instanties en door eigen inwoners werden bloemen en
kransen gelegd. Zo ook namens het Kleve project.
Memory Museum
Nijverdal
8
juni 2023
Kleve Project bezoekt Memory museum in Nijverdal en
de Canadese begraafplaats in Holten.
Donderdag 8 juni zijn de deelnemende kinderen van
het Kleve Project een dag met elkaar op pad geweest.
De afgelopen weken zijn de kinderen op school al
druk bezig geweest om allerlei voorbereidingen te
treffen. Om 6:45 uur stonden alle kinderen zoals
afgesproken klaar bij MFC De Badde, nog geen 15
minuten later zat de bus vol en kon de reis
beginnen.
Na vertrek werden de snoepzakken al op en
getrokken en werd er uit volle borst gezongen. De
eerste stop was bij het Memory Museum. Hier zijn de
kinderen in kleine groepjes aan het werk gegaan over
verschillende onderwerpen in de oorlog. De kinderen
moesten namelijk met alle voorbereidingen zelf de
rondleiding voor de hele groep verzorgen. Hierbij
kregen ze uiteraard ondersteuning van ervaren
gidsen.
Na de rondleiding was het tijd voor de lunch
en toen vertrok te bus alweer naar het volgende
adres. De Canadese begraafplaats in Holten. Hier
hebben de kinderen eerst een film gekeken,
vervolgens werden ze in groepen rondgeleid over de
begraafplaats waar de kinderen persoonlijke verhalen
hebben gehoord over gestorven vrijheidsstrijders.
Een leuke dag met heel veel kennis en heftige
verhalen moest natuurlijk nog even luchtig worden
afgesloten. Dit hebben ze gedaan bij de McDonalds .
Al met al een enorm geslaagde dag waarin het
algemene respect voor de ander hopelijk weer een
beetje is gegroeid.
Sponsorzwemmen voor
't Kleve comite
23 juni 2023
Het sponsor zwemmen. Het sponsor zwemmen is het vaste
afsluitende onderdeel van het Kleve Project. Het sponsor zwemmen
vinden we belangrijk om te doen, om onze leerlingen te laten
ervaren dat het goed is om iets voor een ander te doen. De
kinderen zijn langs de deuren gegaan om zoveel mogelijk
sponsoren te vinden.
Op vrijdag 23 juni was het zo ver, alle
deelnemende kinderen verzamelden zich bij het zwembad. De banen
waren uit gezet en de leerlingen in groepjes verdeeld om zo om
en om te kunnen zwemmen. Het doel was om binnen een bepaalde
tijd zoveel mogelijk baantjes te zwemmen. De leerlingen hebben
enorm hun best gedaan en de een zwom nog meer baantjes dan de
ander. Iedereen heeft enorm zijn best gedaan. Dit jaar is er
gezwommen voor Stichting Leergeld en er is maar liefst een
bedrag opgehaald van 1600,00 euro. Stichting Leergeld. In
Nederland groeit 1 op de 12 kinderen op in armoede. Deze
kinderen kunnen niet meedoen aan activiteiten die voor hun
leeftijdsgenootjes heel normaal zijn omdat er niet genoeg geld
is. Onze missie is: Alle kinderen mogen meedoen! Want nu meedoen
is straks meetellen! Wij helpen kinderen uit gezinnen met
geldzorgen in Nederland. Onze 113 lokale Leergeldstichtingen
zorgen ervoor dat deze kinderen in Nederland dezelfde kansen
hebben als leeftijdsgenoten. Zo helpen we bijvoorbeeld met
schoolspullen, een laptop, een fiets, zwemles, sport, muziekles
of een verjaardagspakket. Ouders kunnen zo het beste aan hun
kind geven, en elk kind kan meedoen!
|